Sistemul ASR: ce trebuie să știe pasionații de automobile
21.06.2024
Inovațiile constante în domeniul auto au adus cu sine o serie de beneficii precum creșterea puterii mașinilor, a numărului de cai putere și a distanței parcurse, oferind șoferilor experiențe de condus tot mai plăcute. Odată cu aceste îmbunătățiri, numărul de accidente rutiere a crescut exponențial, în special din cauza dificultății de a controla vehiculele puternice în condiții de aderență scăzută. Drept rezultat, au fost introduse o serie de sisteme de siguranță, precum cel ASR. În acest articol vom prezenta ce reprezintă acest sistem, cum funcționează și de ce este important, pentru a fi întotdeauna în siguranță în orice călătorie.
Ce este sistemul ASR
Pentru a aborda provocările legate de tracțiunea vehiculelor și a spori siguranța rutieră, a fost introdus sistemul ASR (provenit din engleză, „Anti Slip Regulation”). În 1970, BMW a fost primul producător care a introdus această tehnologie în modelele sale. Cu toate acestea, sistemul a început să prindă avânt și să fie tot mai utilizat începând cu anii 1990. Astăzi, sistemul ASR a evoluat în TCS („Traction Control System”) și este integrat sistemului ABS, sistemul de antiblocare a roților, jucând un rol important în controlul și manevrarea mașinilor pe drumurile cu aderență scăzută.
Acest sistem aduce cu sine o serie de beneficii precum:
- Reducerea riscului de acvaplanare;
- Reducerea uzurii anvelopelor;
- Reducerea riscului de derapaje;
- Îmbunătățirea tracțiunii;
- Optimizarea performanței vehiculului în condiții de condus off-road.
Deținerea unei mașini echipate cu acest sistem este necesară pentru o experiență de condus sigură, atât pentru șofer, cât și pentru pasageri și ceilalți participanți în trafic. Cei care doresc să-și achiziționeze o mașină cu sistem ASR sau TCS pot consulta oferta dealerilor auto specializați, precum cei prezenți în portalul Mogo România.
Principiul de funcționare a ASR
Sistemul ASR se activează în momentul pornirii autovehiculului și funcționează automat pe parcursul întregului traseu parcurs de șofer, fără a fi necesară intervenția acestuia. Senzorii de viteză ai roților, parte a sistemului ABS, monitorizează constant viteza fiecărei roți și transmit date relevante către unitatea de control electronic (ECU). Aceasta din urmă poate realiza operațiuni precum:
- Reducerea cuplului livrat către roți: poate fi realizată prin reducerea alimentării cu combustibil în momentul în care o roată se rotește mai rapid decât celelalte, determinând posibilul derapaj;
- Reducerea vitezei: se pot aplica frânele pe roata care derapează pentru a restabili tracțiunea;
- Redistribuirea puterii între axe sau roți: pentru vehiculele cu tracțiune integrală, acest lucru se realizează pentru asigurarea tracțiunii;
- Limitarea accelerației: pentru vehiculele cu accelerație drive by wire.
În majoritatea cazurilor, intervenția acestui sistem poate trece neobservată, datorită schimbărilor rapide. Mașinile mai noi au martori specifici în bord care semnalizează funcționarea sistemului.
Se poate dezactiva sistemul ASR?
Deși se recomandă utilizarea continuă a sistemului ASR pe toată durata deplasării, există anumite situații în care poate fi dezactivat. Acest lucru se realizează simplu, printr-un buton prezent pe bordul mașinii, marcat prin inscripția ASR, TSC, ESC sau ESP în funcție de modelul și marca vehiculului. Iată în ce situații acest lucru este posibil:
-
În condiții de drum alunecoase sau cu zăpadă abundentă: în aceste condiții este necesară o anumită alunecare a roților. Sistemul ASR oprește această acțiune, făcând condusul în aceste condiții imposibil.
-
Ieșirea din zone alunecoase: balansarea autovehiculului prin acțiunea roților este necesară în zonele cu gropi, noroi sau inundații.
De precizat este că în momentul în care vehiculul depășește zonele neprielnice, sistemul ASR trebuie reactivat. De asemenea, acest sistem nu poate fi oprit la mașinile cu tracțiune față, decât la viteze de sub 50 km/h. Alte dezavantaje ale dezactivării sistemului sunt:
- Pierderea controlului vehiculului;
- Uzura crescută a anvelopelor;
- Consumul crescut de combustibil.
Ce alte sisteme similare există?
Diferiți producători au implementat sisteme similare cu ASR pentru a îmbunătăți tracțiunea și stabilitatea vehiculelor. Printre cele mai comune se numără:
- DSC (Controlul Dinamic al Stabilității): bazat pe sistemul de antiblocare a roților, prevenind alunecarea acestora și ameliorând stabilitatea și siguranța vehiculului. Acesta este utilizat de producători precum Jaguar, Ford, BMW, Mazda și Land Rover;
- ESP (Program Electronic de asigurare a Stabilităţii): menține stabilitatea mașinii în momentul în care intră în derapaj necontrolat, fiind capabil să o readucă pe o traiectorie corectă. Printre producătorii care utilizează acest sistem se numără Mercedes-Benz, Audi și Volkswagen;
- TCS (Sistem de Control a Tracțiunii): utilizează senzorii de viteză ai roților pentru detectarea alunecării. Se utilizează de către producători precum Toyota, Peugeot, Fiat, Renault sau Seat;
- DSA (Asistența Stabilității Dinamice): controlează stabilitatea vehiculelor și împiedică patinarea roților. Este un sistem conceput pentru modelele Volvo, prezent și pe cele Opel.
Sistemele de siguranță sunt esențiale pentru îmbunătățirea performanței vehiculelor și controlul acestora în diferite condiții de condus. Astfel, deținerea unei mașini echipate cu aceste sisteme este necesară pentru o experiență de condus sigură. Dacă vrei să-ți schimbi mașina însă nu dispui de fondurile necesare, accesează un împrumut auto de la Mogo și poți pleca cu mașina chiar în aceeași zi.