Ghid complet pentru înmatricularea unei mașini second hand adusă din străinătate
09.09.2024
Dincolo de cele mai populare mărci auto, de la noi sau de peste hotare, bugetul de care dispunem, numărul de kilometrii și anul fabricării sunt definitorii în alegerea mașinii. De cele mai multe ori, înainte de o astfel de achiziție, punem foarte bine în balanță utilitatea pe care vrem să i-o dăm și cât de des ne dorim să ne folosim de ea. Alteori, indiferent de preferințele noastre, familia și prietenii ne pot influența semnificativ decizia finală, mai ales dacă au cunoștințe în domeniu sau în privința dotărilor.
În cele din urmă, oricare va fi „mașina perfectă” pentru satisfacerea propriilor nevoi, concomitent cu cele ale familiei, este important ca în calitate de șoferi și proprietari ai unui autovehicul, să cunoaștem, la fel de bine, atât regulamentul de circulație, cât și legislația în vigoare. Astfel, unul dintre aspectele esențiale pe care este necesar să îl avem în vedere este înscrierea unei mașini adusă din străinătate.
Pentru a vă sprijini în acest demers, în rândurile următoare vom puncta care sunt pașii de înmatriculare auto din străinătate, ce efort financiar presupune acest proces, precum și care sunt documentele obligatorii pentru a circula în conformitate cu codul rutier din România.
Acte necesare pentru înmatricularea unei mașini din străinătate
Drumurile pe care le avem de făcut la instituțiile publice și dosarul cu șină pe care trebuie să îl pregătim pentru înmatricularea unei mașini aduse din afara țării nu ar trebui să ne dea înapoi. Ba dimpotrivă, ținând cont de faptul că în ultimul timp mare parte din programări și taxele pe care le avem de achitat pot fi realizate online.
Acum că am convenit că birocrația nu mai este atât de descurajatoare, iată care sunt și actele necesare înmatriculării unui autoturism din străinătate:
- cerere tip;
- buletin - original și copie / procură pentru un reprezentant;
- contract de vânzare-cumpărare cu viză fiscală și documentul care atestă luarea în evidență;
- cartea de identitate a vehiculului (de la RAR) și ITP;
- asigurare RCA valabilă, în original și copie;
- dovada plății contravalorii certificatului de înmatriculare;
- dovada achitării taxei pentru plăcuțele de înmatriculare;
- certificatul privind atestarea plăţii TVA (pentru achiziții persoane juridice);
- actele originale ale mașinii și cele de transport.
Înmatricularea mașinii. Pas cu pas
Circulația pe drumurile publice cu o mașină neînmatriculată, în cazul în care numerele provizorii din străinătate sau din România au expirat, atrage după sine dosar penal pentru conducătorul auto. Astfel, înmatricularea este obligatorie.
În teorie, procedura nu este una complexă - pe scurt, înmatricularea mașinii implică două mari etape:
- înregistrarea mașinii la administrația financiară de care aparții (tu, ca proprietar sau firma, ca persoană juridică);
- înmatricularea mașinii la poliție (pentru emiterea talonului și a plăcuțelor de înmatriculare).
În practică, sunt mult mai mulți pași ce trebuie să îi urmezi pentru înmatriculare, pe care îi vom detalia în cele ce urmează. Spre deosebire de un autoturism achiziționat din România, înregistrarea unei mașini aduse din străinătate nu diferă foarte mult, însă este important să bifăm fiecare etapă:
- prezentarea la DRPCIV pentru plăcuțe provizorii (numere roșii) - înmatricularea provizorie nu ar trebui să se întindă pe o perioadă mai mare de 90 zile, iar asigurarea până la înmatricularea finală (denumită și „asigurare în vederea înmatriculării”), este și ea obligatorie. În acest timp, ești obligat să te ocupi personal, sau printr-un delegat cu procură, de prezentarea la RAR, Direcția Taxe și Impozite, ANAF și din nou la DRPCIV pentru a parcurge toate demersurile. Nu te poți prezenta la RAR fără a obține numerele roșii;
- programarea la Registrul Auto Român (RAR) în vederea obținerii cărții de identitate a mașinii, a certificatului de autenticitate și a ITP-ului. Aici trebuie să completezi o cerere la ghișeu și să te prezinți cu buletinul tău (copie și original), certificatul de conformitate auto primit de la fostul proprietar (original și traducere), contractul de vânzare-cumpărare și documentele de la ultima înmatriculare în străinătate (original și traducere);
- declararea și înregistrarea autovehiculului la sediul Taxe și Impozite de care aparții. Aici completezi declarația de impunere și mergi cu buletinul tău (copie și original), cartea de identitate a mașinii de la RAR (copie și original), contractul de vânzare-cumpărare și traducere legalizată (+ două copii) și primești o viză pe contract;
- obținerea certificatului de atestare fiscală de la ANAF. Aici completezi o altă declarație și trebuie să te prezinți cu următoarele documente: buletinul tău (copie și original), cartea auto (copie), contractul de vânzare-cumpărare (copie), contractul/factura vizate de la sediul Taxe și Impozite (copie), certificatele străine de înmatriculare și traducerea lor (copii);
- prezentarea la DRPCIV pentru plăcuțele finale (numere negre). Înainte de a merge pentru depunerea dosarului de înmatriculare, trebuie să închei asigurarea RCA obligatorie, cu o valabilitate de la o lună la 12 luni. În vederea obținerii numerelor permanente, te prezinți la sediul DRPCIV cu toate documentele obținute în etapele anterioare, cererea de înmatriculare și cu dovada ultimei plăți (talon).
Dacă facem o scurtă recapitulare, dosarul final ar trebui să conțină următoarele documente:
- buletinul tău (copie și original);
- contractul de vânzare-cumpărare (original, traducere și copii);
- actele de înmatriculare străine (original și traducere);
- cartea de identitate a mașinii de la RAR (copie și original);
- certificatul de autenticitate de la RAR (original);
- contractul cu viză de la Taxe și Impozite;
- certificatului de atestare fiscală/TVA de la ANAF (original);
- asigurarea RCA realizată pe seria de șasiu (original și copie);
- dovada plății pentru talon;
- cererea de înmatriculare o completezi la ghișeu.
Cât costă înmatricularea unei mașini importate din străinătate?
Pe lângă cheltuielile pentru drum și cazare, în cazul în care mergi singur să achiziționezi mașina, respectiv taxele aferente transportului, dacă preferi să fie adusă pe platformă, se mai adaugă și costurile de înmatriculare auto din străinătate. Dacă luăm în calcul și traducerea actelor, față de un autoturism cumpărat din țară, diferența nu este una semnificativă. Prin urmare, ambele modalități de cumpărare pot fi convenabile, însă este important să realizezi o predicție a tuturor cheltuielilor.
Pe lângă cererile pe care le completezi în fiecare etapă, iată care sunt și costurile asociate pe care trebuie să le achiți în fiecare instituție în care ajungi:
- la sediul DRPCIV pentru plăcuțe provizorii (numere roșii): 53 RON;
- la sediul RAR (Registrul Auto Român) pentru cartea de identitate a mașinii, certificatul de înmatriculare și ITP: 739-1200 RON;
- la un birou de traduceri pentru traducerea tuturor documentelor care nu sunt în limba română (act de vânzare-cumpărare, certificat de conformitate, certificat de înmatriculare): costurile variază în funcție de limba din care trebuiesc traduse și de aplicarea (sau nu) a unei taxe de traduceri în regim de urgență (dacă sunteți presat de timp);
- la un birou de asigurări: plata asigurării RCA (400-2000 RON, în funcție de antecedentele proprietarului și de capacitatea cilindrică a autovehicului);
- online, prin virament bancar sau prin mandat poștal: taxa de talon (50 RON);
- din nou la sediul DRPCIV: taxa pentru plăcuțele finale (numere negre, permanente): 40-85 RON (mai scump pentru numere preferențiale).
Acum că ai aflat care sunt costurile, documentele și etapele înmatriculării unui autoturism second hand din străinătate, nu îți rămâne decât să iei decizia finală privind noua ta mașină. Dacă nu te-au convins ofertele importatorilor din România, te poți orienta către dealeri cele top 5 țări pentru care optează românii pentru un auto adus din străinătate: Franța, Germania, Italia, Olanda, Spania. Nu în ultimul rând, dacă ai nevoie de sprijin în momentul cumpărării, cu ajutorul Mogo poți obține finanțare pentru achiziționarea unei mașini second-hand, de la dealer sau din portalul nostru.
Îți dorim drumuri line și fără serpentine!